بوق های رسانه ای می خواهند شیعه وسنی را به جان هم بیندازند
 
فرزند علامه فضل الله(ره):
بوق‌هاي رسانه‌اي مي‌خواهند شيعه و سني را به جان هم بياندازند

فرزند علامه فضل الله(ره) با بيان اينکه بايد با شبکه‌هاي ماهواره‌اي اختلاف افکن مبارزه کرد، گفت: بايد با اين گروه اندک که از بوق رسانه استفاده مي‌کنند تا مذاهب را به جان هم بياندازند، مقابله شود.



 

سيدعلي فضل الله فرزند علامه فضل الله(ره) در گفت وگو با پايگاه بحريني الوطن در موضوعات مختلفي گفت‌وگو کرده است که از جمله آنها تقريب بين مذاهب اسلامي و به‌ويژه شيعه و سني است.

* علامه فضل‌الله(ره) توهين به صحابه و همسران پيامبر اسلام(ص) را حرام مي‌دانست

وي در ابتداي اين گفت‌وگو با اشاره به شيوه زندگي علامه فضل الله(ره) و تلاش وي در مسير تقريب مذاهب اسلامي، گفت: اسلام حتي به اهل کتاب مي‌گويد « قل يا أهل الکتاب تعالوا إلى کلمة سواء بيننا وبينکم ألا نعبد إلا الله ولا نشرک به شيئاً ولا يتخذ بعضنا بعضاً أرباباً من دون الله» و از اين جا بود که پدرم براي وحدت اسلامي تلاش مي‌کرد.

فضل‌الله با بيان اينکه بسياري سخنان پدرم درباره تقريب مذاهب اسلامي و وحدت اسلامي را درک نمي‌کردند، تاکيد کرد: پدرم از يک طرف معتقد بود که کسي حق توهين به صحابه و همسران پيامبر اسلام(ص) را ندارد و اين را در حد حرمت نيز پيش برد و از طرف ديگر معتقد بود که بايد اصول اصلي مذهب شيعه درک شود.

وي با بيان اينکه نبايد شيعه را از طريق برخي کتب غيرصحيح دنبال کرد، افزود: اين نيازمند مسئوليت‌پذيري دو طرف است و علماي دو مذهب حقايق را به مردم ارائه کنند و همگان اعم از شيعه و سني بايد براي وحدت امت اسلامي تلاش کنند.

فرزند علامه فضل‌الله در پاسخ به سوالي درباره وجود قرآني به نام «قرآن فاطمه زهرا(س)» نزد شيعيان، گفت: همچين قرآني وجود ندارد و آنچه که حضرت زهرا(س) از خود به جا گذاشته‌اند قرآن نيست بلکه احاديثي است که ايشان از پدرشان حضرت محمد(ص) و همسرشان امام علي(ع) نقل کرده‌اند.

* نيازمند تجديدنظر در تاريخ اسلام هستيم

وي افزود: همانگونه که نزد اهل سنت احاديث صحيح و ضعيف وجود دارد نزد شيعيان نيز چنين است و اين نيازمند تجديدنظر در تاريخ اسلام به‌ويژه تاريخي است که اثر منفي در رابطه مسلمانان مي‌گذارد و اين چيزي است که ما و به‌ويژه پدرم براي آن تلاش مي‌کردند.

فضل‌الله با اشاره به اقدامات شبکه‌هاي ماهواره‌اي عليه دو مذهب شيعه و سني، با بيان اينکه اين شبکه‌ها بر نقاط اختلاف دست گذاشته‌اند، تاکيد کرد: نمي‌توان صحبت‌هايي که برخي درباره شيعه يا سني مي‌گويند را به اين دو مذهب مربوط دانست بلکه بايد اين هر مذهب را از منابع صحيح شناخت و نبايد اجازه داد که اين امر به يک فتنه تبديل شود.

* گروه اندکي با بوق رسانه تلاش مي‌کنند مذاهب را به جان هم بياندازند

وي خواستار نظارت بر شبکه‌هاي ماهواره‌اي سني و شيعي که مفاهيم نادرستي را رواج مي‌دهند، شد و افزود: ما از همه مراجع چه سني و شيعي نيز مي‌خواهيم سکوت خود را کنار بگذارند و با اين گروه اندک را که از بوق رسانه استفاده مي‌کنند تا مذاهب را به جان هم بياندازند، مقابله کنند.

فضل‌الله ادامه داد: مشکل اينجاست که صداي آنان که بايد شنيده شود کم شنيده مي‌شود لذا بايد صداي اين افراد که حقايق را بيان مي‌کنند و به وحدت و همکاري دعوت مي‌کنند را بيشتر کرد.

* مذاهب اسلامي در مساجد و مدارس معرفي شوند

اين عالم برجسته لبناني با اشاره به تدريس فقه جعفري در الازهر بر تدريس فقه سني و شيعي از مبادي اصولي آن تاکيد کرد و گفت: در ميان شيعيان نيز چون الازهر مذاهب اربعه اهل تسنن تدريس مي‌شود و درباره آنها بحث و بررسي مي‌شود و ما معتقديم نه تنها در مدارس عمليه شيعي و سني بلکه بايد در مساجد نيز اين اتفاق بيافتد و اين موجب جلوگيري از تعصب و تفرقه مي‌شود.

اين مرجع شيعي لبناني در بخش ديگري از اين گفت‌وگو از مراجع شيعي خواست با الازهر رابطه برقرار کنند و درباره امکان ايجاد تقريب مذهبي بين شيعه و سني با همکاري الازهر گفت: ما به زودي با شيخ الازهر و مفتي مصر ديدار خواهيم داشت و معتقديم مصر نقش مهمي در وحدت امت اسلامي دارد.

* ايران و مصر و الازهر نقش مهمي در تقريب مذاهب اسلامي دارند

وي به نقش دوستي ايران و مصر در تقريب مذاهب اسلامي اشاره کرد و افزود: مصر و ايران در جهان اسلام نقش مهمي دارند و همه بايد به نزديکي دو کشور مصر و ايران کمک کنند که اين به نزديکي مسلمانان کمک مي‌کند.

فضل‌الله همچنين درباه پيروزي اسلامگرايان در کشورهاي انقلابي و تاثير آن بر تقريب مذاهب اسلامي گفت: برخلاف آنچه برخي فکر مي‌کنند که اين اتفاق به ضرر شيعيان است، ما از اين مسئله استقبال مي‌کنيم.

وي افزود: ما از تکفيري‌ها و آدم‌هايي با فکرهاي بسته نگرانيم و اين‌ها مشکل اساسي هستند لذا از قدرت گرفتن اسلامگرايان که به مذاهب ديگر نگاهي باز دارند، استقبال مي‌کنيم.

خبرگزاري فارس


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : چهار شنبه 26 مهر 1391برچسب:بوق های رسانه ای می خواهند شیعه وسنی را به جان هم بیندازند, | 15:43 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=